Jak będą wyglądały tunele i budynki Kolei Dużych Prędkości CPK? Mamy wizualizacje

Centralny Port Komunikacyjny pokazał wizualizacje tuneli i budynków obsługi linii kolejowej pierwszego budowanego odcinka Warszawa-Łódź. Architektonicznie nie wyróżniają się od wielu innych inwestycji kolejowych, ale stawiają na bezpieczeństwo i funkcjonalność.

Centralny Port Komunikacyjny pokazał, jak będzie wyglądała architektura towarzysząca linii kolejowej
Centralny Port Komunikacyjny pokazał, jak będzie wyglądała architektura towarzysząca linii kolejowejCPKmateriały prasowe

Proste bryły i funkcjonalna przestrzeń zgodna z obecnymi trendami prośrodowiskowymi. Tak w skrócie można opisać infrastrukturę, która ma powstać w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości łączącej wybrane miasta kraju z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W pierwszej kolejności trwają prace związane z budową odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pokazał w czwartek 6 marca, jak będzie wyglądała infrastruktura na tym odcinku.

Wszystko zaprojektowane tak, aby harmonijnie wpisywać się w otaczający krajobraz, wykorzystując przyjazne środowisku materiały i technologie, a także kładąc nacisk na bezpieczeństwo użytkowników.
Informuje CPK
Fragment linii kolejowej odcinka Warszawa-Łódź. WizualizacjaCPKmateriały prasowe

Będzie szybciej. Do Łodzi w nieco ponad pół godziny

Linia kolejowa nr 85 łącząca Warszawę z Łodzią pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem w około 40 minut, a więc mniej więcej 2 razy szybciej niż obecnie. Od grudnia 2023 r. i stycznia 2024 r. odcinki warszawski i łódzki mają wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace budowlane mają ruszyć w tym miejsce w II połowie 2026 roku.

Trasa oczywiście nie skończy się na Łodzi. W dalszym etapie poprowadzi do Wrocławia. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Będzie stanowił część trasy „Y” łączącej stolicę Dolnego Śląska z Warszawą i Poznaniem.

Poprowadzenie trasy wiąże się z koniecznością budowy tuneli kolejowych. Najdłuższym będzie tunel pod Odolanami. To 10-kilometrowa, dwunawowy obiekt. CPK chwali się, że jego forma architektoniczna i funkcjonalne rozwiązania w dłuższej perspektywie przyczynią się do „zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej oraz pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla”. Zapewne pod tym jakże barwnym opisem kryje się po prostu większa ilość trawy, drzew i krzewów, które będą swobodnie mogły sobie rosnąć wokół tunelu.

Ale jest też ciekawsza informacja. - Zastosowane zostaną powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji - czytamy w komunikacie CPK. Jeśli ta powłoka się sprawdzi i oprócz zapewnień będą później przeznaczone odpowiednie środki na utrzymanie i czyszczenie, może doczekamy się estetycznych przestrzeni. Zdecydowanie dobry krok.

Wizualizacja portalu wjazdowego do tunelu w kierunku WarszawyCPKmateriały prasowe

Jak zapewnia spółka, tunel zapewni najwyższy standard techniczny i bezpieczeństwo. Dwunitkowa konstrukcja może pozwolić w razie potrzeby na przekształcenie każdej z naw w bezpieczny obszar ewakuacyjny. Przejścia pomiędzy nitkami będą rozmieszczone w ostępach nie większych niż 500 metrów, aby zapewnić szybki dostęp do bezpiecznej strefy. Projekt uwzględnia również rozwiązania niezbędne dla osób niepełnosprawnych i starszych.

Budynki będą proste i funkcjonalna

Jeśli ktoś liczy, że architektura towarzysząca CPK podbije światowe czasopisma i portale branżowe niczym Dworzec Metropolitalny w Lublinie, to może się przeliczyć. Spółka i biura projektowe postawiły na proste bryły. Ale czy w tym przypadku możemy postrzegać to jako wadę? W żadnym wypadku. To budynki obsługi, a więc liczyć się ma przede wszystkim funkcjonalność.

Budynek obsługi tunelu Kolei Dużych PrędkościCPKmateriały prasowe

Na powyższej wizualizacji przedstawiono budynek obsługi tunelu. Jego elewacja wykonana będzie z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości. Miłym dla oka (i dla środowiska) dodatkiem będą trejaże, czyli widoczne na grafice belki lub kratki, po których pięła się będzie roślinność. Jego otoczenie będą stanowiły ciągi komunikacyjne, miejsca parkingowe (na wizualizacjach asfaltowe, tu można by pomyśleć np. nad ażurowymi, co pozwoliłoby wodzie swobodniej wsiąkać w glebę), trawniki i nasadzenia o charakterze rekultywacyjnym. Pojawią się też stojaki rowerowe i zadaszone miejsca gromadzenia odpadów.

Wnętrze haliCPKmateriały prasowe

Na linii kolejowej pojawi się także baza utrzymaniowa obejmująca hale i obiekty wspomagające naprawy i konserwację szlaku. Pojawią się one przy łącznicach z istniejącymi liniami, aby umożliwić dostawy materiału i sprzętu (najpierw budowlanego, później utrzymaniowego) bez zakłócania ruchu Kolei Dużych Prędkości. Na elewacjach tych budynków również pojawi się roślinność, a w otoczeniu szpalery drzew (wzdłuż głównej drogi wjazdowej) i wysokie trawy (wokół parkingów).

Źródło: CPK

Wizualizacja budynku socjalnegoCPKmateriały prasowe
Wizualizacja NastawniCPKmateriały prasowe
Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press