To jedna z największych maszyn w Europie. Buduje w Polsce
10-kilometrowy odcinek Via Carpatii między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla (woj. podkarpackie) ze względu na skomplikowane warunki geologiczne, potrzebuje specjalistycznego sprzętu. Pracuje tu jedna z największych w Europie wiertnic do palowania.
Na trasie S19 w województwie podkarpackim, w Równem, budowana jest estakada. Ze względu na panujące tu trudne warunki geologiczne, po których będzie przebiegał 10-kilometrowy odcinek via Carpatii, do robót zaangażowano specjalistyczny sprzęt. To jedna z największych w Europie wiertnic do palowania.
Estakada w Równem (oznaczona jako ES 2-1) będzie miała 96,9 m długości i 18,5 m wysokości w najwyższym miejscu nad ciekiem wodnym. Choć jest najmniejszą z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej, to jej budowa nie należy do najłatwiejszych. Znajduje się w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka – Równe, gdzie dawniej wydobywano ropę naftową metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek. Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową.
Wiertnica wzmacnia zagrożony osuwiskami teren
Co więcej, jest to teren charakteryzujący się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, obejmującym wzniesienia i doliny. To skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów szczególnie zagrożonych ruchami masowymi. Praca wiertnicy polega na wzmocnieniu podłoża pod podpory estakady za pomocą betonowych pali. To urządzenie wykorzystywane jest przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.
Waga robocza maszyny w tej konfiguracji wynosi od 170 do 185 ton, czyli mniej więcej tyle, co konstrukcja piramidy w Luwrze w Paryżu. Może wiercić nawet do głębokości 94 dla maksymalnej średnicy pali wynoszącej aż 3 metry. Średnia prędkość wiercenia wynosi 1,5 m/min.
Głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 m, czyli mniej więcej tyle, co pięciometrowy budynek mieszkalny. Aby wykonanie palisad było możliwe, potrzebna jest współpraca wiertnicy z pompą do betonu, która tłoczy materiał na dno otworu, dźwigiem podającym zbrojenia do otworu z betonem czy wibromłotem używanym do pogrążania zbrojenia wewnątrz pala.
Łącznie na wspomnianym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi: trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty. Wybudowane zostanie także górne przejście dla zwierząt i pięć konstrukcji oporowych.
Źródło: GDDKiA Rzeszów