Podwodny tunel łączący Europę z Afryką? Hiszpania bada możliwości
Hiszpania przeznaczyła 1,6 miliona euro na badania nad budową podwodnego tunelu przez Cieśninę Gibraltarską, który miałby połączyć Europę z Afryką. Tunel o długości 38,5 km to obraz nowoczesnej inżynierii, mający wspierać integrację gospodarczą obu kontynentów. Mimo znacznych kosztów i trudności geologicznych projekt wydaje się obiecujący.

Pomysł połączenia Europy z Afryką nie jest nowy - sięga co najmniej 1980 roku, kiedy Madryt i Rabat podpisały umowę w sprawie projektu stałego łącza Europa-Afryka. Teraz ma szansę na realizację, ponieważ Hiszpania w sobotę przeznaczyła 1,6 miliona euro na zbadanie możliwości połączenia tych kontynentów podwodnym tunelem.
Projekt nowatorskiego planu
Tunel miałby długość 38,5 km, z czego 27,7 km przebiegałoby pod Morzem Śródziemnym. Zadaniem dwóch linii kolejowych byłoby zapewnienie pobudzenia integracji gospodarczej i infrastrukturalnej Hiszpanii z Marokiem.
Rozważane są dwa możliwe punkty wejścia po stronie hiszpańskiej: Algeciras ze strategicznym portem i połączeniami kolejowymi oraz wybrzeże Andaluzji w pobliżu Tarify, najbardziej wysuniętego na południe miasta Europy.
Wiodąca na całym świecie niemiecka firma Herrenknecht, zajmująca się rozwojem i wdrażaniem tuneli, bada wykonalność budowy. Według Hiszpańskiej Spółki Studiów nad Stałą Łącznością przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA) ukończenie oceny nastąpi maksymalnie do czerwca.
Jednym z modeli inspirujących projekt jest Eurotunel łączący Francję i Wielką Brytanię. Wciąż jednak są liczne przeszkody, które zagrażają projektowi, m.in. geologia cieśniny, aktywność sejsmiczna, głębokość kanału czy też ogromne koszta budowy.
Koszt podwodnego tunelu
Ambitny projekt może wynosić od 6 miliardów euro do nawet 15 miliardów euro. Dla porównania 50-kilometrowy tunel pod kanałem La Manche łączący Francję ze Zjednoczonym Królestwem został zbudowany w ciągu sześciu lat za 5 miliardów funtów w 1994 roku.
Zainteresowanie projektem tunelu wzrosło po tym, jak FIFA zaakceptowała wspólną ofertę Maroka, Hiszpanii i Portugalii na organizację Mistrzostw Świata 2030, jednak tunel nie będzie gotowy na czas turnieju. Jego ukończenie może zostać przesunięte na 2040 rok według obecnych prognoz.
Obecnie transport przez cieśninę obsługują usługi promowe.