Egzoplanety są zasobne w wodę? Nowe ustalenia badaczy

Egzoplanety to planety znajdujące się poza Układem Słonecznym. Co jakiś czas badacze donoszą o kolejnych fascynujących ustaleniach na ich temat. Teraz pojawiły się nowe wnioski na temat obecnej na nich wody.

Wizja artystyczna Keplera 22B. Od lat naukowcy podejrzewają, że na tej egzoplanecie jest dużo wody. /materiały prasowe

O egzoplanetach wiemy od stosunkowo niedawna, bo od końca XX wieku. Odkrywcą pierwszych potwierdzonych planet poza naszym Układem Słonecznym był polski astronom Aleksander Wolszczan — przez kilka lat układ Wolszczana był jedynym znanym układem pozasłonecznym.

Obecnie astronomowie znają już tysiące egzoplanet, a nieustanne badania ujawniają nowe informacje na ich temat — na przykład niektóre egzoplanety w pewien sposób przypominają Ziemię. Teraz badacze podzielili się najnowszymi ustaleniami na temat obecnej na nich wody.

Egzoplanety i ich sekrety

Zdaniem ekspertów, wiele egzoplanet może być zasobna w wodę, która znajduje się w ich wnętrzu. By dojść do takich wniosków, naukowcy wykorzystali symulacje komputerowe do obliczenia nowego modelu rozmieszczenia wody na egzoplanetach. „Dopiero w ostatnich latach zaczęliśmy zdawać sobie sprawę, że planety są bardziej złożone, niż nam się wydawało”, powiedziała Caroline Dorn, profesor ds. egzoplanet na ETH w Zurychu. Specjalistka wraz z zespołem innych badaczy przeanalizowała, jak może być rozprowadzana woda na egzoplanetach, które znajdują się blisko swojej gwiazdy i mają żelazne jądro znajdujące się pod stopionym płaszczem krzemianów.

- Wykształcenie żelaznego rdzenia wymaga czasu. Duża część żelaza jest początkowo zawarta w gorącej zupie magmowej w postaci kropelek. Woda zamknięta w tej zupie łączy się z tymi kroplami żelaza i opada wraz z nimi do rdzenia. Kropelki żelaza zachowują się jak winda, która jest przenoszona w dół przez wodę — wyjaśnia Dorn.

Woda w kosmosie

Zważywszy na fakt, że zgodnie z obecną wiedzą woda jest jednym z warunków niezbędnych do rozwoju życia, od dawna spekuluje się na temat możliwości obecnego lub przyszłego zasiedlenia obfitujących w wodę super-Ziemi, czyli planet o masie wielokrotnie większej od naszego globu i powierzchni pokrytej oceanem. Bazując na szeroko zakrojonych badaniach nad składem tego typu egzoplanet i interakcji, jakie w nich zachodzą, specjaliści ustalili, że planety są znacznie bardziej zasobne w wodę, niż wcześniej zakładano

- Im większa planeta i im większa jej masa, tym bardziej woda ma tendencję do przemieszczania się wraz z kroplami żelaza i integrowania się z jądrem. W pewnych okolicznościach żelazo może wchłonąć do 70 razy więcej wody niż krzemiany — wyjaśnia Dorn.

Super-Ziemia nie musi mieć głębokiego oceanu

Nowe badania odnoszą się do spekulacji na temat planet pozasłonecznych, które potencjalnie pokryte są oceanem. Według Dorn i innych ekspertów wiele wskazuje na to, że planety z ogromnymi zbiornikami wody są prawdopodobnie rzadkim zjawiskiem, ponieważ większość wody na super-Ziemiach nie znajduje się wcale na ich na powierzchni, jak zakładano do tej pory, ale jest uwięziona w środku.

Nie wyklucza to tego, że takie światy mogą sprzyjać bytowaniu tam organizmów żywych. Planety o stosunkowo wysokiej zawartości wody zawartej w ich głębi mogą wciąż mieć potencjał do stworzenia warunków podobnych do ziemskich. Jak podsumowują Dorn i jej koledzy, ich badanie rzuca zatem nowe światło na potencjalne istnienie światów obfitujących w wodę, które mogłyby wspierać życie.

Pełne wyniki badań opublikowane zostały na łamach „Nature Astronomy”.

Dowiedz się więcej na temat: egzoplaneta | Ziemia | planeta | Układ Słoneczny