Odkryto wyjątkową jaskinię na Księżycu. „Miejsce na bazę dla ludzi”

Sonda kosmiczna wysłana przez NASA na Księżyc dostarczyła danych na temat jaskini, która według ekspertów „jest obiecującym miejscem na bazę księżycową”. Wyniki analizy odkrytej przestrzeni zostały dziś opublikowane na łamach „Nature Astronomy”.

Na Księżycu znaleziono miejsce, które potencjalnie może stać się bazą dla astronautów. /paylessimages /123RF/PICSEL

Dane dostarczone przez sondę Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) należącą do NASA pozwoliły badaczom na namierzenie jaskini, która potencjalnie mogłaby stać się bazą księżycową dla eksploratorów.

Jak wyjaśnili eksperci po analizie danych radarowych, podziemna struktura jest miejsce obiecującym, „ponieważ oferuje schronienie przed trudnym środowiskiem powierzchniowym i może wspierać długoterminową eksplorację Księżyca przez ludzi”.

Baza na Księżycu. Sonda kosmiczna NASA dostarczyła danych o miejscu

Wyniki badań udostępnione 15 lipca 2024 r. przez naukowców dotyczą danych pozyskanych przez obecny na pokładzie Lunar Reconnaissance Orbiter instrument Mini-RF w 2010 roku. Głównym celem Mini-RF jest poszukiwanie podziemnych złóż lodu wodnego, ale badacze pozyskują tym sposobem także inne informacje. Zdjęcia radarowe, które przeanalizowano, zostały wykonane na obszarze Mare Tranquillitatis (Morze Spokoju) — miejscu, gdzie w 1969 roku odbyło się lądowanie misji Apollo 11.

Badacze z Uniwersytetu w Trydencie we Włoszech analizując dane dotyczące ukształtowania terenu, odkryli, że istnieje tam wejście, które prowadzi do podpowierzchniowej jaskini o długości ok. 80 metrów, głębokości ok. 130-170 metrów i szerokości ok. 45 metrów. System jaskiniowy znajduje się ok. 150 metrów pod powierzchnią.

Głęboka jaskinia na Księżycu może niegdyś stać się schronieniem dla ludzi

Badacze mówią o odkryciu wyjątkowym — jest to też prawdopodobnie najgłębsza znana jaskinia na Księżycu, która wykazuje właściwości potrzebne do tego, aby móc stworzyć tam w przyszłości bazę księżycową. Według naukowców jaskinia jest pustym tunelem lawowym, do którego astronauci będą w stanie się dostać, jednak będzie to wymagało dodatkowej infrastruktury — na dół prowadzi tunel ze stromymi ścianami.

- Jaskinia jest na tyle głęboka, że astronauci będą musieli zjechać do środka na linie i użyć plecaków odrzutowych lub windy, żeby się wydostać — stwierdziła w rozmowie z BBC Helen Sharman, brytyjska astronautka.

Pod Mare Tranquillitatis mogą skrywać się odpowiedzi na pytania o historię Księżyca

Próbując porównać odkrytą na Księżycu jaskinię do tworów znajdujących się na Ziemi, badacze zasugerowali jaskinie wulkaniczne na należącej do Hiszpanii wyspie Lanzarote. Księżycowe podziemia w rejonie MTP nie zostały jeszcze w pełni zbadane. Być może uda się w przyszłości wykorzystać radar penetrujący ziemię, kamery, a nawet roboty do tego, aby przeprowadzić dokładniejsze analizy.

- Systemy jaskiń księżycowych zostały zaproponowane jako świetne miejsca na przyszłe bazy załogowe, ponieważ grube sklepienie jaskini wykonane ze skał jest idealne do ochrony ludzi i infrastruktury przed gwałtownie zmieniającymi się temperaturami powierzchni Księżyca w ciągu dnia i nocy oraz do blokowania promieniowania wysokoenergetycznego, które zalewa powierzchnię Księżyca — powiedziała „The Guardian” Katherine Joy, profesor Nauk o Ziemi na Uniwersytecie w Manchesterze.

Badacze zaznaczają jednak, że dalsze badania prowadzone w obrębie tej jaskini wiążą się nie tylko z utworzeniem tam w przyszłości bazy dla ludzi, ale mogą też pomóc w znalezieniu odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące historii Księżyca, a nawet naszego Układu Słonecznego.

Dowiedz się więcej na temat: NASA | Księżyc