Budynki, które zmienią świat w 2025 roku. Innowacyjne projekty
Świat wokół nas nieustannie się zmienia. Architekci, dysponując coraz bogatszą wiedzą przyrodniczą i nowymi technologiami, mogą łączyć kulturę regionu i zapotrzebowania, oferując coraz ciekawsze budynki. To już nie tylko stalowe konstrukcje obudowane szkłem, ale obiekty wykorzystujące drewno, materiały z recyklingu, ze znaczną ilością zieleni na tarasach, dachach, ale także i wnętrzach. Zobaczcie kilka ciekawych projektów, które zostaną ukończone w 2025 r.
Budynek szkoły w Choluli, Meksyk
Architektura organiczna, która nawiązuje do krajobrazu, a niekiedy wtapia się w niego, coraz częściej pojawia się w portfolio biur architektonicznych. W tym roku oddany zostanie budynek kanadyjskiej szkoły zaprojektowany przez meksykańskie studio Sordo Madaleno.
Projektanci inspirowali się topografią regionu, a dokładnie przedhiszpańskimi piramidami (na terenie Choluli znajduje się Wielka Piramida która jest największą objętościowo strukturą jaką kiedykolwiek wybudował człowiek) i wulkanem Popocatépetl, który stanowi zapierające dech tło. Budynek szkoły wkomponowano w sztucznie utworzone siedem terasowanych wzgórz, do których uczniowie będą mieli swobodny dostęp.
Meksykański architekt Fernando Sordo Madaleno, wnuk zmarłego założyciela firmy Juana Sordo Madaleno, powiedział w oświadczeniu, że budynek nie tylko wtapia się w otoczenie, ale „sam w sobie staje się częścią placu zabaw”.
Choć budynek rzeczywiście wygląda oryginalnie, to osobiście nie mogę się oprzeć wrażeniu, że z taką ilością zieleni na stopniach bardziej przypomina terasowane stoki w Azji, na których uprawia się ryż, niż formy nawiązujące do kultury Meksyku.
Międzynarodowe lotnisko w Phnom Penh, Kambodża
W stolicy Kambodży dotychczasowe lotnisko międzynarodowe Techo zostanie zastąpione nowym, które obsłuży sześciokrotnie większą liczbę pasażerów. Tuż po oddaniu będzie zdolne obsłużyć 13 milionów podróżnych, a ostatecznie 30 milionów. Budowa obiektu jest częścią planu, którego celem jest zwiększenie liczby turystów i stanie się regionalnym węzłem lotniczym.
Zaprojektowany przez znane biuro Foster + Partners budynek będzie jednym z największych w południowo-wschodniej części Azji. Dach terminala jest inspirowany kambodżańskim wzornictwem, a podtrzymujące go kolumny mają przypominać drzewa. Co ciekawe, te prawdziwe również pojawią się w przestrzeni, czyniąc go jednym z najbardziej zielonych obiektów.
South Station, przebudowa w Bostonie
Obok tego projektu nie sposób przejść obojętnie, choć u znacznej części osób może on wywołać negatywne emocje. Z zabytkowego budynku wyrośnie bowiem ogromny 51-piętrowy nowoczesny wieżowiec. To koncepcja, którą zaproponowała amerykańska firma Pelii Clarke & Partners.
Oryginalny budynek stacji z 1899 r. (wpisany do Krajowego Rejestru Miejsc Historycznych) i ma stanowić celowy kontrast. Dość prosta bryła ma uzupełniać zabytek, a nie dominować nad nim, jak wskazali architekci. Po oddaniu przepustowość wzrośnie o 50 proc. dla ruchu autobusowego i 70 proc. kolejowego.
Metro w Rijadzie, Arabia Saudyjska
W ostatnich latach Arabia Saudyjska zwraca uwagę na siebie (a nawet wręcz szokuje) gigantycznymi projektami budowlanymi, które mają zdywersyfikować gospodarkę, znacznie zwiększając III i IV sektor gospodarki. Chodzi odpowiednio o turystykę i przemysł zaawansowanych technologii.
O planach metra w stolicy kraju mówiło się już od dekady. Rozległa sieć ma składać się z sześciu linii o łącznej przepustowości 3,6 miliona pasażerów. Za część z 85 stacji będą odpowiadać architekci z ZHA i Gerber Architekten. Choć część linii ukończono już w 2024 r., to otwarcia poszczególnych stacji będą miały miejsce w Nowym Roku 2025
.
Centrum biznesowe Skypark, Luksemburg
Jak widać, architektura zmienia swoje oblicze na całym świecie. Trendy nie omijają także naszego, europejskiego podwórka. W Polsce zaczynają pojawiać się drewniane bloki, Francja wymaga, aby wszystkie nowe obiekty publiczne zawierały minimum 50 proc. tego surowca. W Luksemburgu zaś oddany zostanie jeden z największych hybrydowych budynków opartych na drewnie.
Do budowy użyto ponad 15 tys. m sześc. drewna, czyli tyle, ile wypełniłoby sześć basenów olimpijskich. Widoczna na wizualizacjach miedziana elewacja pochodzi w 80 proc. z materiału z recyklingu. Kształt zaprojektowanej przez architektów BIG bryły to nie tylko artystyczna koncepcja, ale starania, aby przebywające tam osoby nigdy nie były dalej niż 50 metrów od zielonego dziedzica lub jednego z tarasu. Pierwsza faza budowy kończy się w lutym, zostanie wówczas oddana przestrzeń biurowa i taras, z którego będzie można podziwiać startujące i lądujące samoloty na lotnisku, z którym budynek sąsiaduje.
Most Danjiang w Tajpej, Tajwan
Choć Tajwan od dłuższego czasu przykuwa uwagę ze względu na napiętą sytuacją polityczną, to Republika Chińska nieustannie rozwija się, będąc jednym z tzw. azjatyckich tygrysów. To właśnie tam powstaje most o długości całkowitej 920 m, który połączy cztery główne autostrady nad ujściem Danshui He, rzeki przepływającej przez stolicę Tajwanu, Tajpej.
Jednak to nie sama długość jest tu najważniejsza, a podparcie całej konstrukcji zaledwie jednym masztem, co według architektów ma zminimalizować wizualny wpływ mostu na krajobraz. Gdy zostanie oddany pod koniec 2025 r. stanie się najdłuższym na świecie jednomasztowym asymetrycznym mostem wantowym.
Dla architektów z biura Zaha Hadid Architects ma on jeszcze jedno, symboliczne znaczenie. To jeden z ostatnich projektów ogłoszonych za życia słynnej założycielki firmy, brytyjsko-irańskiej architektki, która jako pierwsza kobieta otrzymała w 2004 r. nagrodę Pritzkera – wyróżnienie nazywane architektonicznym Noblem.
Co ciekawe, mimo zastosowania jednego masztu zachowano delikatnie wygięty kształt, charakterystyczny dla projektów ZHA.
Źródło: CNN