Największy na świecie okręt wojenny z napędem konwencjonalnym testowany przez Chiny

Chiny stworzyły największy na świecie okręt wojskowy, który ma napęd konwencjonalny. Fujian to potężna konstrukcja, której wyporność to aż 80 tys. ton. Jest to również pierwszy lotniskowiec Państwa Środka, który wyposażono w katapulty. Okręt może zostać oddany do służby marynarki Chin jeszcze w tym roku.

Chiny testują Fujian. Największy okręt wojenny na świecie z napędem konwencjonalnym.
Chiny testują Fujian. Największy okręt wojenny na świecie z napędem konwencjonalnym.Ding Ziyu/Ministerstwo Obrony Narodowej Chinmateriały prasowe

Obecnie największą na świecie marynarką wojskową dysponują Stany Zjednoczone, które mają 11 lotniskowców. Chiny chcą wkrótce uplasować się na drugim miejscu podium i stanie się to w momencie, gdy tamtejsza armia otrzyma do dyspozycji okręt Fujian przechodzący obecnie różne testy.

Fujian to największy na świecie okręt wojenny z napędem konwencjonalnym

Fujian to ogromny lotniskowiec opracowany przez Chiny, który został zwodowany 17 czerwca 2022 r. Pierwszy rejs odbył w maju. Jest to zarazem pierwszy okręt wojenny Państwa Środka, który został wyposażony w katapulty elektromagnetyczne. Ułatwia to wystrzeliwanie myśliwców.

Obecnie jest to największy na świecie okręt wojenny, który został wyposażony w napęd konwencjonalny. Lotniskowiec ma wyporność 80 tys. ton. Konstrukcja ma zwiększyć przewagę Państwa Środka na morzu i mówi się o tym, że może odegrać ogromne znaczenie w trakcie ewentualnego konfliktu zbrojnego w południowo-wschodniej części Azji.

Statek przechodzi obecnie kolejne testy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to lotniskowiec może zostać oddany marynarce do służby jeszcze przed końcem 2025 r. Pod warunkiem że ukończy pomyślnie trwający obecnie program pilotażowy.

Lotniskowiec Fujian pierwszym chińskim z katapultami

Fujian nie jest pierwszym lotniskowcem Chin, ale względem dotychczasowych (Liaoning i Shandong) oferuje lepsze możliwości bojowe. Przede wszystkim cechuje się wspomnianymi katapultami elektromagnetycznymi. To pozwoli nie tylko na transport większej liczby samolotów, ale i szybsze ich wystrzeliwanie.

Eksperci twierdzą, że z pokładu Fujian Chiny będą mogły nie tylko wystrzeliwać myśliwce J-15T, ale również nowe J-35B czy maszyny wczesnego ostrzegania KJ-600 i szkoleniowe JL-10. Dzięki takiemu rozwiązaniu startujące samoloty mogą być również cięższe, a co za tym idzie, posiadać więcej broni na pokładzie.

Testy wspomnianych katapult elektromagnetycznych rozpoczęły się jesienią 2023 r. Początkowo z testowymi pojazdami, które wystrzeliwane w morze. Lotniskowiec ma na pokładzie trzy takie systemy. Ponadto zamontowano w nim rozwiązanie, które umożliwia lądowanie samolotów "w miejscu".

Fujian to lotniskowiec, którego długość przekracza 300 metrów, a szerokość maksymalna to 76 metrów. W roli napędu wykorzystano trzy turbiny parowe, które zasila osiem kotłów o mocy 220 tys. KM.

"Wydarzenia": Tajemniczy konwój w Poznaniu. Miasto szuka gorącej wodyPolsat NewsPolsat News