Ważna zmiana od 1 stycznia. Chodzi o listy polecone

Oprac.: Anna Czowalla

Aktualizacja
Już nie dostaniesz awizo. Odbierzesz pismo w systemie e-Doręczeń
Już nie dostaniesz awizo. Odbierzesz pismo w systemie e-DoręczeńARKADIUSZ ZIOLEKEast News

Na czym polegają e-Doręczenia?

Kiedy wchodzą e-Doręczenia?

  • okres przejściowy – podmioty publiczne mogą korzystać z tradycyjnych metod przesyłania korespondencji do końca 2025 r.;
  • refundację dla Poczty Polskiej – do 100 mln zł z budżetu państwa na pokrycie kosztów budowy i modernizacji infrastruktury związanej z e-Doręczeniami;
  • rozszerzenie obowiązku – ADE będą musiały założyć również uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów szkolnictwa wyższego;
  • doprecyzowanie przepisów – m.in. ujednolicenie zasad korzystania z Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) i usunięcie wymogu składania oświadczeń w CEIDG.

Kto musi mieć adres do doręczeń elektronicznych?

  • jednostek administracji publicznej – urzędów miast, gmin, starostw, ministerstw oraz instytucji takich jak ZUS, KRUS czy NFZ;
  • jednostek edukacyjnych – przedszkoli, szkół, uczelni wyższych;
  • podmiotów zaufania publicznego – adwokatów, radców prawnych, notariuszy, doradców podatkowych, rzeczoznawców majątkowych;
  • osób prowadzących działalność gospodarczą – przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz spółek prawa handlowego.

Zobacz również:

    Jak założyć adres do doręczeń elektronicznych?

    1. Wejdź na stronę gov.pl/web/e-doreczenia.
    2. Wypełnij wniosek, podając swoje dane kontaktowe.
    3. Podpisz wniosek elektronicznie (profil zaufany, e-dowód, podpis kwalifikowany).
    4. Otrzymasz potwierdzenie oraz instrukcję aktywacji skrzynki.

    Zobacz również:

    Zimny poranek, uciekający autobus, natłok pracy... Codzienność bywa nieprzyjemna. Warto jednak spróbować wprowadzić do niej trochę koloru. Naszemu bohaterowi udało się to dzięki kolorowemu smartfonowi Motorola Edge 50 neo. Jak? Sprawdź!materiały promocyjne