Aż 10 km długości. Pod Warszawą wydrążą nowy tunel
W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pod warszawską Wolą wydrążą niespełna 10-kilometrowy tunel, który zejdzie nawet 30 m pod ziemię.
Według przyjętego Programu Wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 budowa CPK pochłonie 131,7 mld zł. Jednak to nie lotnisko pochłonie lwią część budżetu, a linie kolejowe, w tym budowa linia „Y”, która połączy Warszawę z Lotniskiem CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z Wrocławiem i Poznaniem. Na ten cel przeznaczonych zostanie ponad 76,8 mld zł.
W ramach prowadzonych prac do 2032 r. powstanie także niespełna 10-kilometrowy tunel na Odolanach w Warszawie. Zostanie wydrążony na głębokości dochodzącej do 30 metrów, a pociągi wjadą do niego tuż za Warszawą Zachodnią. Liniami Kolei Dużych prędkości będą mogły pojechać składy rozpędzające się do 350 km/h.
Jak przekazał wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK poprzednia wersja Planu Wieloletniego zakładała uruchomienie CPK z łącznicą do istniejącej już linii kolejowej w rejonie Brwinowa. Wydrążenie tunelu skróci ostatecznie czas przejazdu.
– Wersja Programu Wieloletniego przygotowana przez naszych poprzedników nie przewidywała uruchomienia jednocześnie z linią Warszawa – CPK – Łódź ponad 9-kilometrowego tunelu pod Odolanami, na zachodnim wylocie ze stolicy. Planowano więc otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa, co znacząco wydłużyłoby czas przejazdu. Zmiana na lepsze jest taka, że obecnie w Programie są pieniądze także na tunel pod Odolanami – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Trwają także analizy w celu budowy łączników kolejowych z Centralną Magistralą Klejową. Umożliwią one wygodniejszy dojazd na Lotnisko CPK od strony Krakowa i Katowic. Na razie tunel pozostaje na etapie planowania, jednak gdy rozpocznie się jego realizacja, z pewnością o nim napiszemy.
Wygodne połączenia z Warszawą
Spółka CPK przyznaje, że na utworzeniu CPK zyskają także mniejsze miejscowości położone w bezpośrednim sąsiedztwie linii „Y” (np. Kalisz, Sieradz i Pleszew). Będą one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią bezpośrednie połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych. Dzięki nim pociągi kursujące po linii KDP będą mogły obsłużyć istniejące stacje.
Przekazano także, że realizowany będzie przez PKP PLK Program Kolej +, którego celem będzie przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia dla miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi.
Jednocześnie wśród tych hucznych deklaracji i zachwytów nad połączeniem ze stolicą w najlepsze trwa wykluczenie kolejowe zachodniej Polski, a zwłaszcza województwa lubuskiego. Tysiące odwoływanych połączeń Polregio, obcinanie bezpośrednich połączeń przez PKP Intercity i brak elektryfikacji torów to codzienność mieszkańców, którzy obecnie w dużym stopniu zależni są od posiadania własnego samochodu.