Kolejne giganty pojawiły się w Gdańsku. Nowe suwnice dotarły do terminala Baltic Hub

We środę 12 marca 2025 r. do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku dotarły ostatnie trzy z siedmiu najnowocześniejszych suwnic STS (Ship-To-Shore) w ramach projektu rozbudowy terminalu o nabrzeże T3. Po ukończeniu Baltic Hub będzie mógł przyjmować największe statki kontenerowe na świecie.

Nowe, gigantyczne suwnice przypłynęły do Gdańska
Nowe, gigantyczne suwnice przypłynęły do Gdańskabaltichub.commateriał zewnętrzny

Kolejne suwnice przypłynęły do Gdańska z Chin

Nowe suwnice STS mają możliwość obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Są większe i wyższe niż dotychczasowe, które już pracują na terminalu. Każdy z dźwigów waży prawie 2 tys. ton i ma ponad 96 m wysokości (z podniesionym wysięgnikiem 140 m). Są w stanie podnieść 65-tonowe kontenery na wysokość 55 metrów i wynieść go na pokład statku na długość 74 metrów, co daje 26 rzędów kontenerów.

Dźwigi przypłynęły do Gdańska (już zmontowane) aż z Chin, a dokładnie z chińskiego portu Changxin położonego we wschodniej części państwa. Aby dotrzeć do Polski, statek przepłynął aż 29,5 tys. km (16 115 mil morskich). Droga była wydłużona ze względu na konieczność opłynięcia od południa całej Afryki, gdyż krótsza trasa prowadząca przez Morze Czerwone i Kanał Sueski jest obecnie zbyt niebezpieczna przez ataki jemeńskich bojowników Huti.

Pierwsze cztery suwnice STS, które zostały dostarczone do Baltic Hub w październiku ubiegłego roku, przechodzą obecnie testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia, jak przekazał w komunikacie Baltic Hub.

Gigantyczne suwnice STS to nie jedyne urządzenia, które będą pracowały w jednym z najnowocześniejszych terminali. Zostanie on wyposażony również w 20 automatycznych suwnic bramowych szynowych aRMG, które można zobaczyć na poniższym nagraniu. Suwnice te są zdalnie sterowane z budynku administracyjnego, z dala od placu. 12 suwnic aRMG zostało już zmontowanych, a cztery z nich przechodzą obecnie testy.

- Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej - powiedział Jan Van Mossevelde, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Podstawowe informacje o gdańskim terminalu

Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Przypływają tu największe statki na świecie, a dzięki rozwiniętej infrastrukturze drogowej i kolejowej importowane towary mogą być transportowane dalej w kierunku Czech, Słowacji, Ukrainy czy Węgier.

W momencie otwarcia, 15 lat temu Baltic Hub posiadał jedno głębokowodne nabrzeże o rocznej zdolności przeładunkowej na poziomie 500 000 TEU. TEU (ang. twenty-foot equivalent unit) jest jednostką pojemności używaną często w odniesieniu do portów i statków. Jest równoważna z objętością kontenera o długości 20 stóp (6,1 m). Obecnie funkcjonują dwa głębokowodne nabrzeża o łącznej długości 1,3 km, 14 suwnicami bramowymi STS o rocznej przepustowości 2,7 mln TEU (w 2023 r.Baltic Hub obsłużył 2,05 miliona TEU).

Największe porty kontenerowe w Europie

Baltic Hub dzięki kolejnym inwestycjom nie tylko chce zostać głównym operatorem obsługującym Europę Środkowo-Wschodnią, a zwłaszcza kraje bez dostępu do morza jak Czechy, Słowacja czy Węgry, ale również jednym z największych portów w Europie.

Według portalu ShipHub największymi portami kontenerowymi w Europie w 2021 r. były:

  1. Rotterdam, Holandia (14,8 mln TEU)
  2. Antwerpia, Belgia (11,8 mln TEU)
  3. Hamburg, Niemcy (9,25 mln TEU)
  4. Pireus, Grecja (5,65 mln TEU)
  5. Walencja, Hiszpania (5,44 mln TEU)

Źródła: UM Gdańsk, Baltic Hub

Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press