Najlepsze lotnisko na świecie do rozbudowy. Nowy terminal w Singapurze
Lotnisko Changi w Singapurze, właśnie uznane za najlepsze na świecie, rozpoczyna budowę Terminala 5. Nowy obiekt ma być ogromny, ale przyjazny, zielony, ekologiczny i gotowy na przyszłe pandemie. A wszystko po to, by pasażer czuł się tu jak w nowoczesnym mikro-mieście – nie tylko w punkcie przesiadkowym.

Singapur buduje piąty terminal. Lotnisko Changi ma być jeszcze większe - i jeszcze bardziej przyjazne dla pasażerów.
Changi, uznane właśnie za najlepsze lotnisko świata w 2025 roku, nie spoczywa na laurach. 14 maja premier Singapuru Lawrence Wong wziął udział w uroczystości rozpoczęcia budowy Terminala 5 - imponującego projektu, który ma być gotowy w połowie lat 30. XXI wieku. Zapowiadany od 2013 roku obiekt pierwotnie miał powstać wcześniej, ale jego realizację opóźniła pandemia Covid-19. Ta sama pandemia wpłynęła jednak nie tylko na terminy, ale i na samą koncepcję budynku.
Nowy terminal ma być - jak ujął to Yam Kum Weng, dyrektor zarządzający Changi Group - "ogromny, a jednak przytulny". Celem projektu jest zapewnienie podróżnym doświadczenia "spersonalizowanego, bezstresowego i pełnego pozytywnych niespodzianek". W praktyce oznacza to m.in. strefy, które można szybko odseparować, by przetestować pasażerów w razie zagrożenia sanitarnego, aktywowane na żądanie systemy wentylacyjne, a także całkowicie bezdokumentową obsługę opartą na biometrii.
Lotnisko w Singapurze jak mikro-miasto
Projekt Terminala 5 nie przypomina klasycznego lotniska. Jak podkreśla Trent Tesch z firmy Kohn Pedersen Fox, jednej z pracujących przy nowym obiekcie, "zbyt często lotniska są projektowane jako czyste maszyny do przemieszczania ludzi - wydajne, ale bezosobowe". Tymczasem T5 ma być "żywym mikro-miastem, głęboko zakorzenionym w singapurskiej tożsamości - zielonym, wielowarstwowym i bardzo ludzkim".
W praktyce oznacza to nie tylko wygodę, ale także ekologię. Nowy terminal powstaje z uwzględnieniem tropikalnego klimatu - upałów, wilgoci i ulew. Zostanie wyposażony w duży dach pokryty panelami słonecznymi. Według zapewnień architektów, zasilą one nie tylko lotnisko, lecz wygenerują energię wystarczającą dla 20 tysięcy czteropokojowych mieszkań rocznie.
Singapur Changi to nie tylko punkt przesiadkowy
Singapurskie lotnisko to również atrakcja turystyczna sama w sobie. Terminale mieszczą nie tylko ogrody z motylami, kaktusami i storczykami, ale też sale zabaw, kino, basen na dachu i największy na świecie kryty wodospad, będący centralnym punktem luksusowego kompleksu handlowego Changi Jewel.
Wszystkie loty z Changi mają charakter międzynarodowy, a pasażerowie mogą swobodnie poruszać się między przestrzeniami publicznymi bez konieczności przechodzenia przez oddzielne strefy przylotów i odlotów. Terminal 5 stanie się główną bazą Singapore Airlines i tanich linii Scoot, które dziś operują z różnych terminali.
W minionym roku przez lotnisko przewinęło się ponad 68 milionów osób, co czyni je czwartym najbardziej ruchliwym portem lotniczym świata. Z Singapuru można dziś polecieć bezpośrednio do 170 miast. Nowy terminal ma sprawić, że podróż z tego punktu będzie nie tylko szybsza - ale i przyjemniejsza niż kiedykolwiek.
Źródło: CNN