6 sekretów każdego samolotu. Mogą ci uratować życie
Agnieszka Boreczek
Wielu pasażerów podróżujących samolotami nie zdaje sobie sprawy, że na pokładzie znajdują się ukryte elementy, które bynajmniej nie znalazły się tam przez przypadek. Te 6, które zaraz poznasz ma bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa uczestników lotu. Niepozorne oznaczenia na ścianach, niewielkie haki na skrzydłach czy nawet małe otwory w oknach - to wszystko składa się na starannie zaprojektowane systemy. Poznaj je i przekonaj się, że w razie zagrożenia mogą nawet uratować twoje życie.

Spis treści:
Żółte haki na skrzydłach
Jeśli kiedykolwiek udało Ci się zajrzeć na skrzydła samolotu, mogłeś dostrzec małe żółte haki zamontowane wzdłuż ich powierzchni. Te niewielkie elementy pełnią ważną rolę podczas awaryjnej ewakuacji.
W przypadku wodowania załoga może poprowadzić przez nie liny ratunkowe, tworząc w ten sposób rodzaj poręczy, która pomaga pasażerom bezpiecznie przemieszczać się po śliskiej powierzchni skrzydeł. Ponadto haki mogą posłużyć do przytwierdzenia tratw ratunkowych, co ułatwia organizację akcji ratunkowej.
"Czarne trójkąty" na ścianach kabiny
Na ścianach kabiny wielu samolotów można dostrzec małe czarne trójkąty. Ich rola jest mniej oczywista, ale niezwykle istotna.
Te oznaczenia wskazują najlepsze miejsca do obserwacji skrzydeł z wnętrza kabiny. W przypadku problemów z klapami lub lotkami personel pokładowy może łatwo zlokalizować okna, z których najlepiej widać powierzchnię skrzydeł, aby ocenić ich stan. To ułatwia szybką reakcję w sytuacjach awaryjnych i pozwala pilotom uzyskać istotne informacje.
Uchwyt przy wyjściu awaryjnym
Jeśli kiedykolwiek siedziałeś w pobliżu wyjścia awaryjnego, mogłeś zauważyć niewielki uchwyt znajdujący się przy drzwiach. Jego przeznaczenie może nie być od razu oczywiste, ale jest on istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo personelu pokładowego.
Podczas ewakuacji pasażerowie często wpadają w panikę, co może prowadzić do przypadkowego zepchnięcia stewardesy lub stewarda w stronę nadmuchiwanej zjeżdżalni ratunkowej. Uchwyty te pozwalają personelowi stabilnie utrzymać się na miejscu i skutecznie kierować ewakuacją.
Dziurka w oknie
Mały otwór w dolnej części samolotowego okna może wydawać się defektem, ale w rzeczywistości pełni bardzo ważną funkcję. Okna samolotu składają się z trzech warstw: zewnętrznej, wewnętrznej i środkowej. Otwór znajduje się w środkowej warstwie i ma za zadanie regulować ciśnienie między szybami.
Dzięki temu całkowite ciśnienie w kabinie działa głównie na zewnętrzną warstwę okna, co sprawia, że jest ona bardziej odporna na uszkodzenia. Ponadto otwór zapobiega parowaniu szyb i oszronieniu dla poprawy widoczności.
Siekiera w kokpicie
Większość pasażerów nie zdaje sobie sprawy, że w kokpicie każdego samolotu znajduje się siekiera, znana jako "crash axe". Jest to wymagany element wyposażenia, nakazany przez Federal Aviation Administration (FAA) oraz brytyjską Civil Aviation Authority (CAA).
Siekiera może być używana do przecinania paneli we wnętrzu samolotu, jeśli zachodzi potrzeba szybkiego dostępu do instalacji elektrycznych lub hydraulicznych, np. w przypadku pożaru. Może również posłużyć do otwarcia zablokowanych drzwi w sytuacjach kryzysowych.
Popielniczki w toaletach
Chociaż palenie na pokładzie samolotów jest surowo zabronione od wielu lat, to jednak w każdej toalecie nadal znajduje się popielniczka. Może to wydawać się sprzeczne z przepisami, ale istnieje ku temu istotny powód.
Pomimo zakazów, niektórzy pasażerowie mogą spróbować zapalić papierosa w toalecie. W takiej sytuacji priorytetem jest zapewnienie bezpiecznego miejsca do zgaszenia niedopałka, aby uniknąć ryzyka zaprószenia ognia. Linie lotnicze są zobowiązane do instalacji popielniczek w toaletach jako środek zapobiegawczy.
Przy następnej podróży samolotem zwróć uwagę na mniej oczywiste elementy wyposażenia kabiny i sprawdź, czy faktycznie znajdują się w opisanych przez nas miejscach. Teraz będziesz już wiedzieć dokładnie, do czego służą, choć w przypadku większości z nich lepiej, aby nigdy nie nadarzyła się okazja, aby je wypróbować w praktyce.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!