Metaverse
Środa, 22 listopada 2023 (12:49)
Aktualizacja Poniedziałek, 8 stycznia 2024 (13:58)
Metaverse to wirtualna przestrzeń, gdzie cyfrowy świat łączy się z rzeczywistością, tworząc zintegrowane, interaktywne środowisko. Jest to przestrzeń, w której użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze sobą oraz z cyfrowym otoczeniem, często za pośrednictwem awatarów. Metaverse integruje technologie takie jak rozszerzona rzeczywistość (AR), wirtualna rzeczywistość (VR) i blockchain, tworząc nowe możliwości dla rozrywki, pracy, edukacji i społecznego zaangażowania.
Metaverse - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rodzaj/Typ:
usługa
Metaverse, popularny termin szczególnie w science fiction i technologii, odnosi się do hipotetycznej iteracji internetu jako jednolitego, uniwersalnego i wciągającego wirtualnego świata, ułatwionego przez użycie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR).
Pojęcie to zyskało popularność m.in. dzięki powieści "Snow Crash" z 1992 roku, gdzie zostało użyte po raz pierwszy, a obecnie jest szeroko eksplorowane i dyskutowane w kontekście przyszłego rozwoju internetu i technologii wirtualnej rzeczywistości.
W metaverse użytkownicy, reprezentowani przez avatary, mogą interaktywnie działać ze sobą w wirtualnych przestrzeniach, często odciętych od fizycznego świata. Metaverse, jako sieć 3D wirtualnych światów, koncentruje się na społecznych i ekonomicznych połączeniach, integrując elementy gier wideo, mediów społecznościowych, wirtualnej rzeczywistości oraz ekonomii cyfrowej, często w postaci kryptowalut czy tokenów niezamiennych (NFT).
Jedną z pierwszych platform, która była opisywana jako metaverse, jest "Second Life", natomiast popularne gry, takie jak Minecraft czy Fortnite, również często są wspominane w kontekście tego pojęcia.
W 2021 roku firma Facebook, teraz Meta Platforms, zadeklarowała znaczące zaangażowanie w rozwój metaverse, mimo kontrowersji i krytyki dotyczącej bezpieczeństwa i prywatności użytkowników.
Chociaż koncepcja metaverse jest obiecująca w kontekście takich aplikacji jak praca zdalna, edukacja czy interakcje społeczne, to jednak eksperci wyrażają obawy dotyczące kwestii takich jak prywatność danych, uzależnienia czy bezpieczeństwo użytkowników. Krytyka dotyczy również realności wprowadzenia tej technologii na szeroką skalę oraz problemów związanych z implementacją standardów i infrastruktury technicznej.
Obecnie, mimo znaczącego zainteresowania oraz inwestycji w rozwój technologii metaverse, nie obserwuje się jeszcze szerokiej adopcji tej technologii w społeczeństwie.
Metaverse Marka Zuckerberga, mimo wielkich oczekiwań, generuje znaczące straty, osiągając poziom 21,5 mld dolarów w ciągu 1,5 roku i prawie 34 mld dolarów od początku istnienia jednostki Reality Labs, jednostki odpowiedzialnej za technologię rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w ramach koncernu Meta. Pomimo tych liczb, Zuckerberg pozostaje zaangażowany w projekt, podkreślając jego oraz sztuczną inteligencję jako "główne priorytety" spółki. Mimo niskiego zaangażowania użytkowników w "Horizon Worlds", plany zakładają utrzymanie i rozwijanie projektu, nie przewidując jednak, by Reality Labs zaczęło w najbliższej przyszłości przynosić zyski.
Msza w Metaverse
Jedna z technologii wykorzystujących metaverse to Roblox, internetowa platforma tworzenia gier, która zdobyła znaczącą popularność w Polsce, także w kontekście nietypowych zastosowań.
Fenomenem stały się msze internetowe w Roblox, które biły rekordy popularności, zwłaszcza wśród młodzieży i dzieci w wieku szkolnym. Msze są dokładnie odwzorowywane, z zachowaniem szczegółów i rytuałów, a fragmenty nabożeństw publikowane są na platformie TikTok, zdobywając miliony wyświetleń i lajki. Serwery, na których są organizowane te wydarzenia, jak np. Archidiecezja Gnieźnieńska, zgromadziły już znaczną liczbę uczestników - na przykład na Discordzie ma prawie 100 tys. członków. Wirtualne msze były prowadzone z zachowaniem godnego podziwu profesjonalizmu, choć nie mają one wartości modlitewnej czy sakramentalnej.
Temat Metaverse znajdziesz również w serwisie:
Metaverse - Wiadomości
-
Wirtualna napaść na tle seksualnym. Policja już się tym zajmuje!
Czwartek, 4 stycznia (16:01)Jak poinformował Daily Mail, brytyjska policja prowadzi pierwsze dochodzenie w sprawie przemocy seksualnej w metaverse. Jej ofiarą padła 16-latka, która chciała spędzić miło czas w... -
Byłem na panelu KE w sprawie VR. Obywatele zabrali głos
Niedziela, 30 kwietnia 2023 (15:00)22 i 23 kwietnia miał miejsce ostatni z paneli obywatelskich w sprawie wirtualnej rzeczywistości. Organizowane przez Komisję Europejską w Brukseli wydarzenie składało się ze 150 obywateli... -
O co chodzi z metaverse? Pojechałem do Brukseli sprawdzić, czego chce Unia
Sobota, 29 kwietnia 2023 (12:47)Lubicie metaverse? A może przynajmniej headsety VR i możliwość zabawy w wirtualnej rzeczywistości w ramach gier? Niezależnie od tego, w niedalekiej przyszłości czeka na nas prawdziwa... -
Słyszeliście o Fashion Week w Metaverse? Pewnie nie, bo prawie nikt o tym nie wiedział
Piątek, 7 kwietnia 2023 (07:00)Jak podobał wam się ostatni Fashion Week w Metaverse? Co, ale jak to - nie wiedzieliście o tym wydarzeniu? W sumie nic dziwnego, bo ja też. Ani wasi znajomi. Zresztą, nawet ludzie żywo... -
Poczuj zapach w grze i metaverse. Nowy headset od OVR Technology
Niedziela, 15 stycznia 2023 (17:00)Jak tam, weszliście już do Metaverse? Jeżeli wirtualna rzeczywistość do potęgi nie zdołała was zainteresować, to może pomoże w tym specjalny headset. Na targach CES 2023 miała miejsce... -
Macie dość reklam? 2023 rok będzie dla was jeszcze gorszy
Poniedziałek, 19 grudnia 2022 (10:23)Nadchodzący 2023 rok przyniesie nie tylko nowe technologiczne urządzenia i gadżety. Upłynie on również pod znakiem reklam, które wyświetlane będą w nowych, nieeksploatowanych do tej pory... -
Cały kraj chce „wgrać się” do Metaverse – dlaczego i jak to możliwe?
Poniedziałek, 21 listopada 2022 (05:05)Tuvalu chce stworzyć swoją własną wersję w „metaświecie”, co jest odpowiedzią na egzystencjonalne zagrożenie spowodowane podnoszącym się poziomem oceanu. Czy „wgranie się” całego państwa... -
Przyszłość jest wirtualna - miliardy wydane na ziemię w metaverse
Niedziela, 13 listopada 2022 (15:00)Ludzie potrafią wydać masę pieniędzy na ziemię - nawet tę wirtualną. W ciągu ostatnich 12 miesięcy obrót wirtualną powierzchnią w metaverse wyniósł niemalże dwa miliardy funtów. A to...