Bezpieczny nawet podczas trzęsienia ziemi. Japonia prezentuje nową serię Shinkansen

Ujawniono wygląd nowego ekspresowego pociągu Shinkansen. Ma być elegancko, wygodnie i bezpiecznie. System zabezpieczeń ochroni nawet podczas trzęsienia ziemi.

Tak ma wyglądać nowy Shinkansen serii E10
Tak ma wyglądać nowy Shinkansen serii E10 AircraftInteriorsInt/TangerineYouTube

Koleje Wschodniojapońskie, w skrócie JR East, poinformowały o rozpoczęciu prac nad nową serią pociągów dużych prędkości E10 dla linii Tohoku Shinkansen, łączącej Tokio z regionem Tohoku, jak przekazało 5 marca The Japan Times. Pierwszy pociąg serii E10, która zastąpi serię E2 i E5 zjedzie z taśmy produkcyjnej jesienią 2027 roku.

Nowy Shinkansen ma być estetyczny i funkcjonalny

Japonia pokazuje, że ważne są nie tylko osiągi, ale też estetyka. Ta została zapewniona we współpracy z brytyjską firmą konsultingową Tangerine. Wzdłuż boku pociągu ekspresowego przebiega ciągła linia, która zachowuje charakterystyczną estetykę Shinkansen. Zieleń na górze to „Tsugaru green”, a ciemna zieleń na dole to „Evening Elm”. Oba odcienie naśladują naturalny krajobraz, a także góry regionu Tohoku, przez które przejeżdża pociąg ekspresowy w drodze do celu. Odcienie zieleni i niebieskiego będą dominowały także wewnątrz.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji po dwa lub trzy miejsca w rzędzie, każde z nich będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego i wejścia USB. Część miejsc pozostanie bez zamontowanych siedzeń, specjalnie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Będą także zapewnione miejsca do przewozu większych bagaży. Dla gabarytów będzie przeznaczony przede wszystkim wagon nr 5, gdzie duże drzwi pozwolą umieszczać największe ładunki. Firma testuje operacje transportu ładunków od 2021 r., chcąc pomóc w rozwiązaniu problemu niedoboru kierowców ciężarówek, który paraliżuje kraj, a także ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Usługa ta ma generować roczny dochód w wysokości około 10 miliardów jenów (66,6 miliona dolarów).

Jazda pociągami Shinkansen będzie szybka i bezpieczna

Japonia znana jest nie tylko z rozwoju technologii, ale też położenia na obszarze sejsmicznym. To oznacza, że budynki i cała infrastruktura musi być projektowana tak, aby w razie konieczności zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Nie inaczej jest z serią pociągów E10. Specjalne prowadnice i amortyzatory boczne mają zapobiegać wykolejeniu podczas trzęsienia ziemi i zminimalizować uszkodzenia.

Pociągi Shinkansen E10 wyjadą na tory w roku 2030 roku. Każdy skład będzie miał 10 wagonów. Pod względem prędkości nie będzie tu większej zmiany, rozpędzą się maksymalnie do 320 km/h, czyli tyle samo, ile E5. Różnica będzie za to w hamowaniu, które będzie wymagało o 15 proc. krótszej trasy. E10 będzie pierwszą serią dla JR East od czasu wprowadzenia serii E8 na linię Yamagata Shinkansen w marcu 2024 r.

Źródła: designboom.com, japantimes.co.jp

Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?