Koleje Dolnośląskie przetestują lokomotywę wodorową. Pojedzie do Karpacza

PESA zbudowała własną lokomotywę wodorową. Jest to pojazd o nazwie SM42-6Dn. Teraz dowiadujemy się, że planuje ją przetestować pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce. Taką decyzję podjęły Koleje Dolnośląskie, które chcą rozpocząć program pilotażowy w ciągu najbliższych tygodni.
Koleje Dolnośląskie pierwszym przewoźnikiem pasażerskim z taką lokomotywą
Informacje przekazano w trakcie podpisywania umowy na zakup kolejnych 10 pojazdów Elf 2. Po realizacji tego zamówienia Koleje Dolnośląskie mają dysponować flotą składającą się łącznie z 45 takich dwuczłonowych pociągów tego typu.
Koleje Dolnośląskie konsultują możliwości zakupu pociągów wodorowych, a już niedługo tutaj, na Dolnym Śląsku, odbędą się testy lokomotywy wodorowej
"Władze województwa cały czas motywują nas do tego, żebyśmy byli najlepsi w Polsce. Teraz marszałkowie postawili nam cel, żebyśmy rozwijali technologię wodorową również u nas, na Dolnym Śląsku i żebyśmy ją po prostu przetestowali. Dlatego już w sierpniu tego roku, a więc za kilka tygodni, zaprosimy Państwa, razem z PESĄ, na testy lokomotywy wodorowej tego producenta, żebyśmy ją wspólnie przetestowali" - dodał Damian Stawikowski, wiceprezes zarządu Kolei Dolnośląskich.
Warto dodać, że lokomotywa wodorowa PESY już w przeszłości ciągnęła wagony towarowe. Nastąpiło to w trakcie specjalnego przejazdu na Hel w 2023 r. Jednak Koleje Dolnośląskie to pierwszy przewoźnik pasażerski w kraju, który przetestuje ją w większym zakresie.
Lokomotywa wodorowa firmy PESA pociągnie wagony do Karpacza
Testy mają rozpocząć się w sierpniu i odbędą się na zmodernizowanej linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza, co ustalił serwis rynek-kolejowy.pl. Oddano ją do użytku kilka tygodni temu.
W weekendy na trasie do Karpacza kursują dodatkowe pociągi ciągnięte przez lokomotywę spalinową. To właśnie w tych składach zostanie wykorzystany pojazd SM42-6Dn firmy PESA. Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa program pilotażowy. Jeśli jednak w sierpniowe weekendy wybierzecie się do Karkonoszy pociągiem, to jest spora szansa na to, że zobaczycie ten pojazd na własne oczy.
Warto dodać, że zmodernizowana linia kolejowa Jelenia Góra - Karpacz została przywrócona do użytku po 25 latach przerwy. Testowy pociąg pasażerski pojechał nią pod koniec maja br. W połowie czerwca wznowiono ruch pasażerski.
Lokomotywa spalinowa SM42-6Dn Hydrogen - specyfikacja
SM42-6Dn Hydrogen to w rzeczywistości zmodernizowana lokomotywa klasy SM42, w której umieszczono m.in. nową jednostkę napędową. Pojazd jest w stanie osiągać prędkość do 90 km/h i ma cztery silniki trakcyjne o mocy 180 kW każdy. Energię dostarczają dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW.
Masa służbowa to 70 t. Lokomotywa wodorowa jest zeroemisyjna i została zaprojektowana do ciągnięcia lekkich składów towarowych oraz prac manewrowych. Znajdziemy tu układ osi Bo-Bo. Pojazd wyróżnia się także nowoczesnym designem z kabiną maszynisty zlokalizowaną w środkowej części orz pewnymi rozwiązaniami z zakresu jazdy autonomicznej.