Ten samolot zmieni mapę lotniczą świata? Airbus 321XLR poleci naprawdę daleko
Nowy samolot Airbusa 321XLR może pokonywać najdłuższe trasy na świecie. Wiele linii lotniczych dostrzegło w nim niemały potencjał, unowocześniając swoją obecną flotę. Inne widzą w nim szanse uruchomienia nowych dalekich tras.
![Airbus A321XLR](https://i.iplsc.com/000KLPOQFJFID978-C322-F4.webp)
Airbus A321 to samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus w Tuluzie od 1992 r. Na bazie tego samolotu w 2017 r. do produkcji wprowadzono wersję A321neo a w kolejnym roku firma oświadczyła, że prowadzi badania nad kolejnym wariantem. Oczekiwano, że będzie mógł osiągać zasięg niemal 5 tys. mil morskich, czyli 9,3 tys. km. Jest nieco mniej, ale Atlantyk przeleci.
Boeing 757 pójdzie w odstawkę?
Przez lata między Ameryką Północną a Europą latał Boeing 757. Jednak ostatni egzemplarz tego modelu zjechał z linii produkcyjnej w Everett w stanie Waszyngton w 2004 r., co oznacza, że są już dość leciwe. Wiele linii lotniczych, w tym United Airlines chętnie zastąpiłyby je nowymi, takimi jak Airbus A321XLR (eXtra Long Range). Jeszcze inne chcą, aby nowy model Airbusa poszerzył ich ofertę o trasy transatlantyckie.
Australijskie linie Qantas złożyły już zamówienie na 36 XLR, które będą obsługiwać trasy między Australią a Azją. American Airlines zmieniły zamówienie z 30 sztuk A321neo na XLR, a także domówiły kolejne 20. Pierwszym klientem zaś był Liban Middle East Airlines zamówiły cztery sztuki. United Airlines spodziewają się, że pierwszy z 50 samolotów A321XLR trafi do użytku na początku 2026 roku.
- Rozważamy nowe kierunki: Hiszpanię, Portugalię, Wielką Brytanię; wszystko, co jest w zasięgu: Francję, Niemcy, Skandynawię, wszystkie te mniejsze destynacje, do których naszym zdaniem szerokokadłubowy samolot po prostu się nie nadaje – powiedział w listopadzie The Points Guy Brian Znotins, który kieruje planowaniem sieci w American. Ich pierwszy XLR ma być wykorzystywany do obsługi tras transkontynentalnych między Nowym Jorkiem a Los Angeles i San Francisco.
321XLR samolotem idealnym? Będzie bliżej i ciężej
Maksymalny zasięg XLRów został ostatecznie zmniejszony z 4,7 tys. mil morskich (8,7 tys. km) do 4,5 tys. mil morskich (8,3 tys. km). To z powodu modyfikacji bezpieczeństwa, jakie musiały być uwzględnione ze względu na europejskie przepisy. Samolot jest też cięższy, niż pierwotnie chciał producent. Stąd pojawiły się obawy, że nie doleci z USA do pożądanych kierunków turystycznych Europy Środkowej.
![](https://i.iplsc.com/000KLQ3WBYVIX61M-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000KLQ4BB3G46KC0-C322-F4.webp)
Sceptycznie nastawiona jest m.in. Lufthansa, która uważa go za „samolot niszowy” i mniej komfortowy niż samoloty szerokokadłubowe. Airbus jest z kolei zdania, że można nim komfortowo latać także na dalekie trasy.
Czy Airbus 321XLR jest we flocie PLL LOT?
Polskie Linie Lotnicze LOT bazują obecnie na samolotach Boeinga i Embraera. Już kilka lat temu pojawiały się pytania, dlaczego Airbus, jeden ze światowych gigantów jest w polskiej flocie nieobecny. Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT w rozmowie z Business Insider w 2018 przyznał, że jeśli Airbus w momencie zakupów złoży odpowiednio korzystną ofertę. W sierpniu 2024 r. pisaliśmy o planowanych zakupach - rodzimy przewoźnik zamierza nabyć aż 84 nowe samoloty, więc być może we flocie pojawią się także Airbusy. A może polecimy także 321XLR.
Źródła: CNN, Wikipedia, Airbus
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!