Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Zbuduje go CPK
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce ma powstać na wylocie w Warszawie i zbuduje go CPK z myślą o KDP dla linii Y. Będzie to rekordowo długi odcinek w skali całego kraju, bo na ponad 9 kilometrów. Przetarg na budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce powinien zostać ogłoszony przez CPK jeszcze w tym roku.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce powstaje obecnie w Małopolsce pod Pisarzową. Ma on składać się z dwóch odcinków długich na blisko 4 kilometry. Niedawno rozpoczęto odwiert pierwszego z nich z użyciem ogromnej maszyny TBM, którą sprowadzono z Chin. Tymczasem CPK z myślą o projekcie KDP planuje zbudować jeszcze dłuższy tunel.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce powstanie pod Warszawą
CPK planuje zbudować najdłuższy tunel kolejowy w Polsce pod Warszawą. Znajdzie się on na wylocie ze stolicy w kierunku Łodzi, gdzie poprowadzi linia Y. Będzie to prawdziwy rekordzista w skali całego kraju. Tunel ma być długi na aż 9,5 kilometra. To oznacza, że jego długość będzie ponad dwukrotnie większa od inwestycji pod Pisarzową.
To będzie 9,5-kilometrowy tunel, najdłuższy w Polsce i bardzo drogi. Powinien zostać oddany do użytku do 2032 roku jednak ten termin jest zagrożony z uwagi na przeciągające się uzgodnienia i ew. optymalizację pod kątem wykorzystania np. do celów obrony cywilnej
Inwestycja będzie bardzo trudna do zrealizowania i szacuje się, że jej budowa pochłonie ponad 5 mld złotych. Tunel wyjazdowy z Warszawy jest jednak bardzo istotnym elementem dla linii Y, która zostanie zbudowana z myślą o projekcie Kolei Dużych Prędkości. Szlak ten ma połączyć 4 z 5 największych miast w Polsce i wiemy, że pociągi mają rozpędzać się na tej trasie nawet do prędkości ponad 300 km/h.
CPK ogłosi przetarg na najdłuższy tunel kolejowy w Polsce w tym roku
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce to inwestycja, którą zrealizuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. Na początku tygodnia pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek oraz prezes spółki Filip Czernicki ogłosili plan przetargów na ten rok, które obejmują również infrastrukturę kolejową.
Serwis rynek-kolejowy.pl uzyskał dodatkowe informacje na temat tych planów i z tych wynika, że przetarg na najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, również zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku, gdyż plany obejmują całą trasę Warszawa Zachodnia - CPK, ale bez węzła pod lotniskiem.
Ogłoszenie przetargu to jedno, ale sam tunel prędko nie powstanie. Optymistyczny scenariusz zakłada 2032 r. Wiemy, że będzie on dwukomorowy i w każdej z nich znajdzie się jeden tor dla pociągów.