Toyota stworzyła "miasto przyszłości". Pierwszy etap gotowy
Japoński koncern motoryzacyjny zaprezentował pierwszy etap projektu Woven City. Jego mieszkańcy będą zajmowali się m.in. testowaniem pojazdów i produktów Toyoty i jej marki Woven by Toyota (WbyT). Pierwsze 100 osób może już pakować walizki i planować przeprowadzkę.
Marki samochodowe, zwłaszcza te bardziej luksusowe, już kilka lat temu wyszły z salonów, garaży i zainteresowały się inwestycją w nowoczesną architekturę. W 2023 roku mogliśmy poznać projekty m.in. Bugatti Residences (również realizowane przez BinGhatti w Dubaju), czy Bentley Residences w Miami Beach na Florydzie. W obu przypadkach samochody będą miały swoje windy, które pozwolą dojechać pod same drzwi apartamentu.
Z kolei Aston Martin i Lamborghini postawiły na nieco mniejsze nieruchomości. Udana realizacja 40 wilii sprzedanych jeszcze przed ich wybudowaniem zachęciła włoskiego producenta do realizacji nowego projektu o nazwie Tierra Viva. To 53 ekskluzywne wille położone na stokach andaluzyjskich wzgórz w pobliżu wioski Behanavís, niedaleko Marbelli w Hiszpanii. Miejsce od dawna jest jednym z ulubionych miejsc odpoczynku sławnych i bogatych. Aston Martin ma już jeden wieżowiec na swoim koncie, w Miami w USA. W Japonii ma powstać od podstaw dom dla lokalnego entuzjasty tych samochodów.
Do gry weszła także Toyota i to wydaje się, od razu z przytupem, bo planuje wybudować nie jeden budynek, a całe eksperymentalne miasto Woven City. Koncern przekazał, że zakończony został pierwszy etap inwestycji i niedługo będą mogli się wprowadzać pierwsi mieszkańcy. Projekt Woven City, projektowany przy współpracy z pracowniami architektonicznymi BIG i Nikken Sekkei, powstaje u podnóża góry Fudżi, na terenie dawnych zakładów Higashi-Fuji firmy Toyota Motor East Japan (TMEJ) w mieście Susono w prefekturze Shizuoka. Nowy projekt związany jest ze zmianą wizerunkową firmy, która chce przekształcić się z firmy samochodowej w firmę zajmującą się mobilnością w szerokim tego słowa znaczeniu.
Toyota tworzy miasto badań i innowacji
Pierwsze budynki zostały już ukończone i jesienią 2025 r. będą mogli wprowadzić się do nich pierwsi mieszkańcy. Łącznie po ukończeniu pierwszej fazy w Woven City zamieszka 360 osób. Ostatecznie pomieści 2 tys. osób i będzie to w pełni funkcjonalne miasto zamieszkiwane przez pracowników Toyoty, naukowców i wszystkich osób, którzy będą chcieli się tam przeprowadzić. Swoim codziennym funkcjonowaniem sprawdzą w praktyce działanie ośrodka jako w pełni zintegrowanego ekosystemu, ułatwiającego życie dzięki integracji technologii cyfrowych, robotyki, inteligentnych domów, bezemisyjnej, automatycznej motoryzacji, odnawialnych źródeł energii, nowatorskiego planowania przestrzeni, systemu operacyjnego miejskiej infrastruktury oraz naturalnych materiałów i zieleni.
Budynki zostały zbudowane w znacznej mierze z drewna, na dachach mają zainstalowane panele fotowoltaiczne, a mieszkania zostały zaprojektowane tak, aby mieszkańcy mieli dostęp do tarasów z roślinnością. Łącznie miasto przyszłości zajmie powierzchnię 70 hektarów. Skoro głównym inicjatorem jest Toyota, możemy się spodziewać, że istotną rolą w Woven City będą pełniły drogi. Te zostaną podzielone na trzy sekcje. Główną poruszać się będą pojazdy autonomiczne Toyota e-Palette. Kolejną rowery, hulajnogi i inne środki transportu osobistego. Ostatnia będzie przeznaczona na park liniowy dla pieszych.
Oprócz Toyoty obecność w Woven City zapowiedziały także inne marki. Nissin Food Products chce zająć się "środowiskiem gastronomicznym inspirującym nowe kultury kulinarne", a firma specjalizująca się w klimatyzacji Daikin będzie testowała "przestrzenie wolne od pyłków".