CPK nie zwalnia. Spółka kupi pociągi dla prędkości 300 km/h
CPK przekazało informacje związane z poolem taborowym. Spółka już w przyszłym roku uruchomi przetargi na zakup pociągów dla prędkości 300 km/h. W planach jest także kupno taboru dla ekspresów regionalnych i lotniskowych. Pod tym względem CPK pozostaje nieugięte i choć spotyka się z krytyką, tak konsekwentnie realizuje założone cele.

CPK to nie tylko nowe lotnisko, ale także plan obejmujący Kolej Dużych Prędkości. Pociągi w Polsce mają jeździć z prędkością przekraczającą nawet 300 km/h. Taka decyzja spotykała się z krytyką, ale spółka nie zmieni zdania i już w przyszłym roku zostaną ogłoszone stosowne przetargi.
CPK ogłosi przetargi na pociągi dla prędkości 300 km/h
Centralny Port Komunikacyjny po objęciu władzy przez obecną koalicję zmodyfikował pool kolejowy, co spotykało się z krytyką. Spółce wytykano, aby nie kupowała pociągów dla tak dużych prędkości. Decyzja jednak zapadła i CPK nie zamierza się z niej wycofać. Co dalej?
Spółka już w przyszłym roku planuje ogłosić przetargi na zakup pociągów, które mają jeździć z prędkością 300 km/h. Będą to postępowania mające zapewnić możliwość nie tylko zakupu szybkich pojazdów KDP, ale też taboru dla ekspresów regionalnych i lotniskowych.
Postępując zgodnie z założeniami dokumentów rządowych, w szczególności Programem Inwestycyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Etap II. 2024–2032, przyjętego 31 grudnia 2024 r., CPK realizuje działania ukierunkowane na powołanie spółki taborowej typu ROSCO (ang. Rolling Stock Operating Company) oraz zapewnienie taboru do obsługi nowo budowanych linii kolejowych KDP
Ile szybkich pociągów zakupi CPK?
CPK planuje zakupić co najmniej 80 nowych pociągów. Połowę z nich mają stanowić pojazdy dla KDP osiągające prędkość 300 km/h. Na tym nie koniec. Spółka pozyska również 16 składów do obsługi ekspresów lotniskowych oraz 24 jednostki kategorii Regio Express.
Spółka CPK cytowana przez rynek-kolejowy.pl dodaje, że "ewentualne korekty liczby kupowanych pociągów mogą dotyczyć w szczególności tej ostatniej kategorii, ponieważ decyzja o uruchomieniu połączeń regionalnych należy do marszałków województw".
Pociągi dla prędkości 300 km/h kupi także PKP Intercity
CPK nie jest jedyną spółką, która ma zakupić w Polsce pociągi dla Kolei Dużych Prędkości. Udział w tym przedsięwzięciu przypadnie także PKP Intercity. Przewoźnik jakiś czas temu ujawnił częściowo własne plany związane z zakupem co najmniej 20 pociągów dla prędkości 320 km/h.
To oznacza, że wspólne zakupy CPK oraz PKP Intercity powinny pozwolić na pozyskanie łącznie co najmniej 60 pociągów, które będą jeździć po Polsce z prędkością 300 km/h lub większą. Składy zostaną wykorzystane na linii Y, która połączy cztery z pięciu największych miast w kraju.









