NVIDIA

Środa, 22 listopada 2023 (13:03) Aktualizacja Wtorek, 30 stycznia 2024 (14:38)
NVIDIA to amerykańska korporacja technologiczna założona w 1993 roku przez Jensena Huanga, Chrisa Malachowskiego i Curtisa Priema. Znana jest przede wszystkim z projektowania jednostek GPU (Graphics Processing Units) do rynków gier komputerowych oraz profesjonalnych aplikacji graficznych, chociaż w ciągu lat rozszerzyła swoją działalność na inne obszary.
NVIDIA - najważniejsze informacje
NVIDIA. /123RF/PICSEL

NVIDIA - najważniejsze informacje

W 1999 roku NVIDIA wprowadziła swoją serię kart graficznych GeForce, które stały się fundamentem dla sukcesu firmy w dziedzinie grafiki komputerowej. Seria GeForce do dziś jest jednym z najbardziej popularnych wyborów wśród graczy i twórców.
 
W 2004 roku ponownie wprowadziła technologię SLI (Scalable Link Interface) - to technologia umożliwiająca łączenie dwóch lub więcej kart graficznych w jednym systemie komputerowym, by zwiększyć wydajność graficzną. Obciążenie renderowania obrazu jest rozdzielane między karty, co pozwala na płynniejsze i szybsze wyświetlanie grafiki, zwłaszcza w wymagających aplikacjach i grach. W tradycyjnej konfiguracji SLI karty mogą zajmować się renderowaniem kolejnych klatek lub dzielić jedną klatkę na części. Komunikacja między kartami odbywa się poprzez specjalny mostek SLI, zapewniający szybkie przesyłanie danych. Chociaż teoretycznie dodawanie więcej kart powinno proporcjonalnie zwiększać wydajność, w praktyce zyski są często mniejsze niż oczekiwano, głównie z powodu opóźnień w komunikacji i konieczności synchronizacji. Mimo że SLI był rewolucyjny w chwili swojego wprowadzenia, rozwój technologii kart graficznych sprawia, że jest on coraz rzadziej wykorzystywany w konfiguracjach konsumenckich.
 
W 2008 roku spółka nabyła firmę Ageia, twórcę dedykowanego fizyki sprzętowego układu PhysX. Ta akwizycja pozwoliła na głębszą integrację realistycznych efektów fizycznych w grach poprzez ich karty graficzne.
 
NVIDIA w 2006 roku wprowadziła do użytku architekturę CUDA, co pozwoliło programistom na wykorzystanie kart graficznych do obliczeń ogólnego przeznaczenia. CUDA stała się kluczową technologią dla rozwoju uczenia maszynowego i głębokiego uczenia. NVIDIA stworzyła też rodzinę układów SoC (System on a Chip) pod nazwą Tegra, skierowaną do urządzeń mobilnych i wbudowanych. Te układy były używane w takich produktach jak tablety, samochodowe systemy infotainment i konsola NVIDIA Shield.
 
W ostatnich latach NVIDIA stała się czołowym dostawcą rozwiązań dla centrów danych i badań nad sztuczną inteligencją, dzięki czemu jej karty graficzne stały się podstawą dla wielu systemów głębokiego uczenia. W 2019 roku NVIDIA sfinalizowała zakup firmy Mellanox, specjalizującej się w technologiach sieciowych.
 
Firma rozszerzyła swoją działalność także na rynek samochodów autonomicznych, wprowadzając platformę NVIDIA DRIVE, która łączy przetwarzanie w chmurze z technologiami na pokładzie pojazdu.
 
Historia finansowania NVIDIA jest typowa dla wielu firm technologicznych, które rozpoczęły działalność w latach 90. XX wieku. Początkowe finansowanie pochodziło z inwestycji kapitałowych, które pozwoliły firmie na rozwój i wprowadzenie pierwszych produktów na rynek. Kiedy firma stała się bardziej stabilna i zyskiwała na popularności, przeszła do publicznego oferowania akcji. NVIDIA przeprowadziła swoje IPO, czyli debiut giełdowy, w styczniu 1999 roku, oferując akcje po cenie początkowej 12 dolarów za akcję. Od tego czasu wartość akcji wystrzeliła w górę, w 2023 roku w sierpniu cena jednej akcji osiągała wartości bliskie 500 dolarów.

Co znaczy nazwa NVIDIA? 

Nazwa "NVIDIA" pochodzi od słowa "invidia", które w języku łacińskim oznacza zawiść lub zazdrość.
 
Pierwszym komercyjnym produktem NVIDIA była karta graficzna o nazwie NV1, wydana w 1995 roku. Zawierała ona zarówno 2D, jaki 3D akcelerację grafiki oraz zintegrowane funkcje dźwiękowe.
 
NVIDIA wprowadziła technologię Scalable Link Interface (SLI), która pozwala na jednoczesne używanie dwóch lub więcej kart graficznych w jednym komputerze, zwiększając tym samym wydajność grafiki. 

W ostatnich latach spółka stała się kluczowym graczem w dziedzinie głębokiego uczenia. Jej GPU są powszechnie wykorzystywane w badaniach nad sztuczną inteligencją, a firma oferuje dedykowane rozwiązania, takie jak NVIDIA DGX, dla badań nad AI.
 
NVIDIA wprowadziła usługę przesyłania strumieniowego gier o nazwie GeForce Now, która pozwala użytkownikom na granie w wymagające tytuły na urządzeniach, które normalnie nie byłyby w stanie ich obsłużyć, dzięki przetwarzaniu w chmurze. NVIDIA Studio to z kolei inicjatywa skierowana do twórców zawartości, oferująca zoptymalizowane dla nich sterowniki i narzędzia, co pomaga w efektywnym tworzeniu zawartości cyfrowej.

Temat NVIDIA znajdziesz również w serwisie:

NVIDIA - Wiadomości