Polak wygrał ze sztuczną inteligencją OpenAI. "Ludzkość zwyciężyła (na razie)"
Pokonać najbardziej zaawansowaną sztuczną inteligencję na świecie i dostać gratulacje od szefa firmy, która ją stworzyła - to chyba niezłe osiągnięcie. Ale nie pierwsze, które ten Polak o pseudonimie "Psyho" ma na koncie. Wygrał on zawody programistyczne w Tokio, osiągając lepszy wynik niż reszta ludzi, a nawet specjalistyczne oprogramowanie OpenAI. Nic dziwnego, że pogratulował mu Sam Altman. "Ludzkość zwyciężyła (na razie)" - mówi zadowolony, ale wyczerpany programista.

Spis treści:
Jak sztuczna inteligencja OpenAI radzi sobie z programowaniem?
OpenAI stoi dziś na czele w branży sztucznej inteligencji. Wielu pasjonatów technologii obstawia, że to właśnie ta firma jako pierwsza wypuści silną sztuczną inteligencję bądź też superinteligencję. Od lat wspierane przez Microsoft, a ostatnio też przez państwowy Project Stargate, OpenAI ma w swoim portfolio najbardziej zaawansowaną sztuczną inteligencję na świecie. Jego modele wnioskujące odnoszą znaczące sukcesy, wspomagając programistów w pisaniu kodu i szukaniu błędów. Oprogramowanie firmy okazało się jednak mniej skuteczne niż pewien polski programista.
Psyho, bo pod takim pseudonimem występuje polski programista, opisuje siebie jako projektanta gier i rozwiązywacza problemów. Miał też do czynienia z cybersportem, grając w Dotę i startując w zawodach programistycznych jako pro. W takim wydarzeniu zajął właśnie pierwszą pozycję w rankingu. Polak wyprzedził nawet OpenAIAHC, tajemniczego agenta AI, o którym nieoficjalnie mówi się, że jest wczesną wersją GPT-5, najpotężniejszego modelu AI w historii.
Polski programista zwyciężył w AtCoder World Tour Finals 2025 Heuristic Contest w Tokio. Finał tego eventu sponsorował właśnie OpenAI, którego oprogramowanie zajęło drugie miejsce. Turniej skupia się na mniej typowych zadaniach programistycznych. Uczestnicy mają rozwiązywać problemy związane z optymalizacją. Aby to zrobić, muszą stworzyć algorytm heurystyczny, który znajdzie najlepsze możliwe rozwiązanie. Jako że środowisko ma ograniczenia, w tym także czasowe, rozwiązanie teoretycznie najlepsze może nie przejść. Programiści szukają więc najlepszej opcji z uwzględnieniem ograniczonych zasobów.
Polak pokonał sztuczną inteligencję OpenAI. "Ludzkość zwyciężyła (na razie)"
Finał tegorocznej edycji AtCoder World Tour w stolicy Japonii okazał się szczególnie ciekawy, bowiem z ludzkimi uczestnikami rywalizowała sztuczna inteligencja OpenAI. Pokonała ona wszystkich oprócz jednego. Tym zwycięzcą okazał się właśnie Polak. "Ludzkość zwyciężyła (na razie!)" - podsumowuje swoją wygraną Psyho. "Jestem kompletnie wykończony. Sprawdziłem, że miałem 10 godzin snu przez ostatnie 3 dni, i jestem ledwo żywy. Napiszę więcej o turnieju, gdy trochę odpocznę".
Polak korzystał ze zwykłego środowiska programistycznego Visual Studio Code z podstawowym autouzupełnianiem kodu. Mimo to osiągnął lepszy rezultat niż tajemniczy agent OpenAIAHC i cała reszta ludzi. Nie umknęło to uwadze wydawcy tego oprogramowania i sponsorowi finałów turnieju.
Post skomentował na platformie X sam CEO OpenAI, Sam Altman. Gratulacje szefa firmy zamykają się w trzech słowach: "dobra robota psyho".
Programiści jeszcze się trzymają. Supremacja AI ma miejsce w grach
O czym to wszystko świadczy? Dziś sztuczna inteligencja nie jest jeszcze w stanie zastąpić programistów, zwłaszcza w trudnych projektach, wymagających bardzo nieszablonowego myślenia. Jest jednak na dobrej drodze, o czym świadczy zdobyty przez nią wynik. Dziś natomiast AI wspomaga deweloperów oprogramowania w codziennej pracy, np. w rozwiązaniach takich jak GitHub Copilot, zintegrowanych ze środowiskami programistycznymi (IDE).
Jak widać, programiści mogą jeszcze stawać w szranki z AI. Szachiści czy gracze w Go już dawno dali za wygraną. Sztuczna inteligencja wygrała też niedawno z ludźmi w zawodach pilotowania dronów i radzi sobie świetnie w wielu grach komputerowych.